Hoe en waar kan je de meeste outdoor & actionsports fun hebben? Het beantwoorden van die tweeledige vraag is waar we ons bij GearLimits elke dag mee bezig houden. Van oudsher kijken we daarbij vol interesse naar de gear en delen onze persoonlijke ervaringen daarmee in de vorm van productreviews. Maar omdat we veel buiten zijn en op veel mooie plekken komen, willen we ook onze ervaring met die plekken delen.

De komende tijd delen we in de vorm van trailreviews onze ervaring met trails in Nederland. Bij lange na geen complete lijst, daarvoor verwijzen we graag naar MTBroutes.nl, maar een stuk voor stuk persoonlijke ervaring en waardering voor een trail.

De Utrechtse Heuvelrug

Ik rij nu al 5 jaar rond op de trails van de Utrechtse Heuvelrug en na een recente “streek” van alle trails achter elkaar met een heerlijke trailbike, dacht ik dat het moment was gekomen om een aantal stukken te schrijven over dit geweldig mooie en eigenlijk unieke stukje Nederland. Uniek in die zin dat er nergens een grotere traildichtheid te vinden is als hier, zo veel kilometers in een stuk van ongeveer 100 vierkante kilometer. Waarbij de individuele routes ook nog eens erg goed aan elkaar te lussen zijn. Ik voel me gezegend om in dit gebied te wonen; zo dichtbij zoveel moois. En ik geniet er niet alleen privé van, maar vrijwel alle fietsen die we reviewen voor GearLimits rijdt ik op de trails van de Utrechtse Heuvelrug mee en zo is dit gebied ook een beetje mijn kantoor.

Niet alleen de gemeente maar ook de provincie, natuurbeheerorganisaties en eigenlijk alle terreineigenaren en beheerders mogen behoorlijk trots zijn om dit Nederlandse paradijs voor Mountainbikers.

Vignet en trailrespect

Alle trails op de Utrechtse Heuvelrug kan je rijden als je in het bezit bent van een MTB-vignet. Te koop in meeste omliggende fietsenzaken. Kijk hier waar je ze kunt kopen. Er zijn geregeld hele discussies over het vignet en er blijven mensen die verdommen het aan te schaffen. Als je een paar duizend euro kunt neerleggen voor een MTB en je kleding en uitrusting, dan kan € 7,50 voor een sticker er ook wel bij. Zeker als je bedenkt  dat je bijdraagt aan de kwaliteit van de trail waar je dure fiets op rolt. Aan de prijs van € 7,50 kan het niet liggen, en als je weet dat je het werk van vrijwilligers hiermee helpt, lijkt het me echt een non-discussie.

 

Vrijwilligers

Op voorhand een enorme woord van dank en waardering naar alle vrijwilligers die zo vaak op de trails te vinden zijn om onderhoud te plegen. Van afwateringsgaten graven tot bladblazen en remkuilen weg eggen…(soms mogen wat meer wortels gewoon blijven, maar goed ;-). Ik heb zelf ooit twee jaar geleden ook een middag meegegraven en schaam me sinds die tijd dat ik niet vaker met mijn voeten en een schep op de trails sta, maar wel zo vaak op de fiets er gebruik van maak. Een goed voornemen voor dit jaar!

Disclaimer

Onderstaand is een puur persoonlijke ervaring, ik deel graag wat ik er leuk en minder leuk aan vond, waar ikzelf vaak opstap, en wat de leukste stukken zijn wat mij betreft. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen cross-country fietser ben die alleen zo hard en flowy mogelijk wil fietsen. Ik heb geen top Strava tijden en die interesseren me ook niet heel erg. Ik hou van wortels, en ruwe technische trails. Ik draag baggy en fiets op flat pedals, ik wil zo hard mogelijk naar beneden en ben geen kei in klimmen. En ik wil zoveel mogelijk airtime op mijn fiets; met regelmaat loopt (of fiets ik) jump lines omhoog om ze nog een paar keer te kunnen doen. Dus dat is wat ik leuk vind: de bril waarmee ik naar de trails kijk en die mijn waardering kleuren.

Route Zeist-Austerlitz

Dit is mijn echte backyard trail. Vanaf mijn schuur is het 10 minuutjes naar de trail die ik op de Arnhemse Bovenweg tegenover de Breul in duik. Vanaf de stoep is daar een soort drop ontstaan die ik altijd met een zo hoog mogelijke bunnyhop neem. Na het neerkomen schiet je de bomen en weet ik dat de trail echt is begonnen. Vlakbij deze ingang, langs het spoor in een zijstraatje van de Arnhemse Bovenweg is een plek waar je je auto kunt parkeren om de trail op te gaan.

De Trail

Het is grotendeels een tamelijk vlak parcours, met een strak slingerende singeltrack trail die over bos en zandgronden loopt. Er zijn drie plekken waar je kort en hard naar beneden kunt, en ongeveer net zo veel steile klimmetjes. Het is een parcours waar je het idee van “stay off the brakes” goed kunt oefenen. Als je goed stuurt kan je het meeste hier doen (afhankelijk van hoe hard je fietst natuurlijk) zonder te remmen. De route loopt via Heidestijn en over de Boswachterij Austerlitz met een stuk Kozakkenput en Krakeling erbij. Het loopt door hele mooie stukken bos en op een paar plekken kom je langs heidevelden.

De basisroute is 17.5 km met 102 hoogtemeters waarbij je met twee lussen erbij de afstand op ongeveer 32 kilometers kunt brengen. Er is een lus op de noordkant en een aan de oostkant die om het dorp Austerlitz heen loopt. Ik moet zelf zeggen dat ik de lussen, behalve de extra kilometers en een mooi stuk hei op de noordelijke lus, niet heel veel vindt toevoegen qua technisch variëteit. Meer tamelijk vlak op en neer, heen en weer slingerwerk en ongeveer 60 hoogtemeters extra, waarbij je stukken van de hoofdroute dubbel rijdt.

Het is in de regel een heel mooi onderhouden trail, waarbij je op twee stukken “downhill” snelheid kan maken: vanaf het Laantje van Hagen achter camping de Krakeling naar beneden en aan de zuidkant van de route, langs de A12 bij Bornia. Dat is dan wel max 10-15 seconden dat je lekker naar beneden zoeft. Verder is het vooral stampen, en als je je snelheid consequent hoog kunt houden dan kan je wel echt uitdaging vinden in het sturen. Toen ik met de Cube Nutrail Hybrid (Electrische ebike) de trail deed (en dus harder ging dan normaal) werd de route echt leuk.

Conclusie: Lekker veel kilometers door mooie stukken natuur, slingerend en op en neer. Niet heel opwindend maar een goede trainingsroute waar je het sturen goed kunt oefenen.

MTB Review Specialized Camber op de Route Zeist-Austerlitz

REVIEW OVERVIEW
Klimmen
5
Dalen
5
Vlak
8
Hoeveelheid Singletrack
8
Benodigde techniek
6
Benodigde conditie
6
Fun Factor
7
Bewegwijzering
9,5
Gemmidelde conditie en onderhoud
9
Previous articleNederlandse Ultra-Loper Wouter Huitzing mikt op top 10 bij de Berghaus Dragons Back Race
Next articleVier man, twee kano’s, een hut in de Biesbosch; My Home Adventure
Mark Stokmans
Sinds mijn jongste jeugd ben ik een zeer actief sporter in heel veel verschillende sporten: begonnen met honkbal, tennis en paardrijden later nog hockey, voetbal, hardlopen en aikido. Daarnaast sinds twaalf jaar oud into actionsports: als eerste windsurfen, later klimmen, skaten, snowboarden, mountainbiken. Gek ook op video's maken van action sports. Verder al sinds 1990 werkzaam in de sport, en sportmarketing eerste bij de Judobond en tot eind 2016 bij NOC*NSF. Naast GearLimits in het dagelijks leven part-time werkzaam bij digitaal bureau Infocaster.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.