XC Race, XC, Marathon, Trail, Enduro, Downhill

allemaal benamingen voor MTB soorten en manieren van rijden waarbij elke categorie ook een beetje overloopt in de andere. Omdat trails en terrein dat ook doen. Over die categorisering en wat het betekend voor de opmaak van fietsen kan meer lezen in onze gear guide. Het is in ieder geval voer voor eindeloze discussies en soms best wat verwarring.

In het persbericht over de Trek Top Fuel, wordt deze fiets beurtelings in de XC race, Marathon Trailbike en dan weer XC categorieën geplaatst, wat bij onze redactie iets van verwarring opleverde. Wordt de Trek Top Fuel een fiets dat dat ook allemaal is? Daarom hebben we ook vooral de specificaties proberen te lezen waarbij het al snel duidelijk was, voor ons, dat de Top Fuel een trailbike is.

Een fiets die eigenlijk gewoon heel veel moet kunnen en die past bij de veelzijdigheid die veel fietsers zoeken. Je wilt er de vlakke trails in Nederland mee aankunnen, maar eigenlijk ook mee op vakantie nemen de bergen in. Hoe je het wilt noemen, dat lijkt de Top Fuel te kunnen. Dat denken wij op te maken uit een aantal belangrijke specificaties.

Geometrie

We zagen in onze reviews van de Fuel EX en de Remedy al het gebruik van de zogenaamde Mino link, een vrij eenvoudig mechanisme waarmee je de geometrie van de fiets kunt aanpassen. Simpel gezegd kan je met een speciaal moer mechanisme kiezen voor een stand waarin je balhoofdhoek minder stijl is en de wielbasis langer (je zit lager en wijder wat meer stabiliteit downhill geeft), of een stand met een stijlere balhoofdhoek en kortere wielbasis. Je zit hierbij hoger, kunt beter power leveren en strakker sturen, dus geschikter voor het betere klim of XC werk.

Deze Mino Link zit ook weer op de Top Fuel, maar Trek heeft deze verplaatst van het veer mechanisme op de achterbrug naar de top mount van de achterdemper. Volgens Trek zou daarmee het geheel makkelijker om te zetten zijn.

Veerweg

We raakten met de plaatsing van de Mino Link al even kort aan de achtervering. Die 120mm voor en 115 mm achter verraad meer dan al het andere de aard van deze fiets. Het is een “short travel” die de gulden middenweg zoekt tussen comfort en snelheid. Meer vering levert meer comfort en controle, zeker op “technische” ondergrond, rotsen, grote wortels enz.

Je zou zeggen dat meer veerweg ten koste gaat van snelheid, omdat op vlakkere terreinen en bij het klimmen een deel van de kracht waarmee je trapt  in de vering kan “verdwijnen” en daarmee verlies van trapefficiëntie tot gevolg hebben. En dat is ook zo.

Maar, terug op dat meer technische terrein, levert minder controle ook een verlies aan snelheid op. Hoe minder de wielen in contacten blijven met de ondergrond, hoe minder hard je kunt gaan. Dus afhankelijk van het terrein levert meer veerweg snelheid winst of verlies op. Kunt u het nog volgen? … Hoe dan ook…

Naar onze ervaring is 120/115 mm veerweg niet teveel voor Nederland, en niet te weinig voor de bergen. Waarbij je daarbij, zoals gezegd, wel je snelheid bergaf vooral moet controleren, want als je echt “bombs away” de berg af ramt kan je wel eens tekort gaan komen en dan kan het best mis gaan.

Terug naar het vlakke terrein: Op het stuur heb je een Dual Remote Lockout, waarmee je zowel voor als achter de vering op slot kunt zetten. Makkelijk als dat tijdens het rijden kan, zodat je bergop snel die aanpassing kan doen, om bergaf de vering weer vrij te laten.

Wat nog meer?

Net als bij de Fuel EX en de Remedy zit ook weer het ABP (Active Braking Pivot) systeem op de achterbrug, waardoor diezelfde achterbrug niet verstijft bij remacties. De stem is vrij kort (bij de Top Fuel 8 en 9.7 modellen 31,8 mm en bij de 9.8 en 9.9 modellen 35 mm)  waardoor het stuur dicht op het frame zit en het sturen iets directer zou moeten voelen.

De fiets is alleen met 29-inch wielen verkrijgbaar, wat garant staat voor snelheid en het vasthouden daarvan, ook over technischer terrein, maar actiever sturen vraagt. Het zal ook stabieler, maar net wat minder wendbaar zijn als een fiets met 27,5-inch wielen.

De fiets is beschikbaar in verschillende set-ups en vanaf eind juli kan je via  Trek’s “Project One” je fiets helemaal customizen en je portemonnee net zo ver opentrekken als je wilt.

Verkrijgbare modellen Adviesprijs Kilo’s
Top Fuel 8 € 2.999,- 13.8
Top Fuel 9.7 € 3.999,- 12.63
Top Fuel 9.8 GX € 5.499,- 11.84
Top Fuel 9.9 XX1 € 8.999,- 11.05
Top Fuel 9.9 AXS € 9.999,- 11.84
Top Fuel AL frameset € 1.999,-
Top Fuel C frameset € 3.299,-

Conclusie

Wij denken dat de Trek Top Fuel veel snelheid mogelijk gaat maken op trails in Nederland. Met die Dual Remote Lockout ben je flexibel in het rigide maken van je vering en het efficiënter maken van je fiets. Met de Minolink in de hoge stand heb je daarmee een fiets die inderdaad veel eigenschappen krijgt die op vlakkere XC trails goed van pas komen. Met de vering los en Minolink down past deze zich weer aan op bergafwaarts. Geweldige flexibiliteit natuurlijk, waarbij we overigens niet denken dat de fiets daarmee net zo goed zal presteren op de XC en Downhill terreinen als de specialistische fietsen. Een alleskunner kan heel veel, maar niet altijd alles, echt goed.

We hopen op korte termijn op de fiets te kunnen rijden, en zijn benieuwd of onze inschatting gaat kloppen. Wordt vervolgd!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.