Als ik terug rijd door de regen denk ik ineens, waarom heb ik niet gefietst? Ze stonden er klaar voor, de fonkelnieuwe lineup van TREK, met de vernieuwde Fuel EX die we in een vorige versie al reviewden, de Top Fuel ook. Het kunnen de rijen zijn geweest die bij de fiets uitleen stonden, of het feit dat ik eigenlijk semi kortsig ben en me niet echt op het druilerige weer gekleed heb (alleen t-shirt en dan verbaasd zijn dat ik zo verkouden ben). Maar ook…

Ik heb sinds de diefstal van mijn mountainbikes in Zweden drie weken terug, niet meer op de fiets gezeten; misschien is dat het wel. Om mezelf een beetje in bescherming te nemen heb ik me erop ingesteld dat ik een poosje niet zou kunnen fietsen, totdat ik een nieuwe, eigen fiets heb gevonden. Met die oogkleppen op, heb ik misschien de gelegenheid om weer lekker op een topfiets te zitten, niet herkend.

En wat een gelegenheid. Het is een fandag van TREK, waarop je juist lekker kunt spelen met de fietsen. En gelukkig doen ook heel veel mensen dat, ondanks het minder dan schitterende weer. De vier clans lopen door elkaar, wegwielrenners, mountainbikers, mensen op zoek naar een goede reguliere fietsen en de e-bikers, een hele grote groep. 

Meer dan 750 mensen zijn naar TREK HQ in Harderwijk getogen, en ik loop tussen hen in. Ik bekijk de fietsen, shiny set-ups, van de nieuwe full suspension TREK EX lijn, de Top Fuel, de ProCaliber en PowerFly eMTB’s. Schitterende fietsen. 

“Maar dit nieuwe model is een topper. Hij klimt als een malle.”

Wat opvalt aan de full suspension MTB’s is dat TREK op alle modellen is afgestapt van de de Full Float veer linkage systeem en de damper nu heeft bevestigd aan de onderbuis. Onze contributor Roy Snijder, een groot kenner van TREK fietsen en ook aanwezig op de dag, rijdt op een aantal van de nieuwe bikes (hij wel 😉 beaamt dat de fietsen daardoor stijver aanvoelen. Hij rijdt op de Top Fuel 9.8 en de Fuel EX 9.9 beiden de high-end carbon versies van de twee fietsen.

“De Top Fuel is een super lichte carbon bak. Ben de afgelopen jaren zelf niet echt een fan geweest van deze fiets. Ik heb er zelf ooit eens een gehad maar was niet m’n vriendje. Maar dit nieuwe model is een topper. Hij klimt als een malle. Zeker nu met de 29” wielen kom je heel goed boven. nog steeds een XC race fully maar wel stoerder dan voorheen!!”

De Fuel EX is helemaal Roy’s favoriet: Deze fiets is echt een waar feest.. dikke carbon 29ers. “Klimt als een beest en rijdt echt als een enduro bak. Ondanks de 130/140 mm veerweg voelt ie meer geveerd aan het mooie is dat de Fuel EX van nu eigenlijk een beetje de Remedy van een paar jaar terug is, die heb ik ook gehad en was een dikke favoriet.”

 Goede gesprekken met mensen die echt van fietsen houden, … die mooie snoepwinkel aan te gekke fietsen…

Wat naast het fietsen kijken en voelen ontzettend leuk is aan zo’n dag zijn de gesprekken. Natuurlijk met onze vrienden bij Trek, maar ook met mede MTB-ers. Als ik in gesprek ben met Martin Sneeuw van TREK sluit zo’n fan aan die verteld hoe hij toch twijfelt tussen verschillende bikes, met name in het verschil van veerweg, de Top Fuel, of toch de Fuel EX.  De Remedy vindt hij ook wel dik, maar misschien te overpowered voor Nederland. Hij blijkt ook de reviews van de laatste twee fietsen op GearLimits te hebben gezien. Het is mooi te merken dat we een positieve rol kunnen spelen in de zoektocht naar de perfecte bike voor iemand.

En dat er een boel variabele zijn, en fietsmerken steeds naar de beste combinaties zoeken in geometrie, veerweg, afmontage, wielen en bandenkeuze, dat is ook duidelijk in de nieuwe lijn van de Fuel EX. Daar is de reach ruimer dan in de vroeger, staat de balhoofdhoek iets meer onderuit, wat in combinatie met elkaar meer stabiliteit bij afdalen moet bieden, maar de seatpost staat steiler waardoor je beter boven je trapers zou moeten zitten wat de trapefficiëntie weer verbeterd. De dempers die dus nu gemonteerd zijn op de onderbuis voor meer stijfheid, hebben bij de 9.8 en 9.9 modellen Fox RE:Activ dempers. De regressieve demping van de dempers moet ervoor zorgen dat de demper stijf blijft als de kracht erop op lage snelheid plaatsvindt (zoals bij trapbeweging) maar wel reageert als de demper op hoge snelheid moet werken (bij obstakels zoals wortels stenen enz).

Ondanks dat ik niet op de fietsen zelf heb gezeten (dat gaat binnenkort zeker komen), was ik, zo terugkijken toch erg blij met de dag. Goede gesprekken met mensen die echt van fietsen houden, ik heb genoten van het kijken naar jonge kids die met de mannen van Mountainbikeclinics.nl kleine rondjes reden, en natuurlijk, die mooie snoepwinkel aan te gekke fietsen…Het wordt tijd dat ik op zoek ga naar een nieuwe.

Wordt het een TREK? De keuze is in ieder geval reuze:

De Fuel EX is per direct beschikbaar via het dealernetwerk van Trek. De prijzen variëren van € 2.099,- tot € 9.099,- voor de Fuel EX 5 tot de Fuel EX 9.9 X01 AXS respectievelijk.

Beschikbare modellen Fuel EX:

Fuel EX 5
Fuel EX 7
Fuel EX 8 – SRAM GX
Fuel EX 8 – Shimano XT
Fuel EX 9.7 – SRAM NX/GX
Fuel EX 9.8 – SRAM GX
Fuel EX 9.8 – Shimano XT P1
Fuel EX 9.9 – SRAM X01
Fuel EX 9.9 – SRAM X01 AXS P1
Fuel EX 9.9 – Shimano XTR P1

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.