In het verleden hebben we tot twee keer toe op een Cube Stereo gereden, de Cube Stereo 140 en de Cube Stereo hybrid 160. En nu komt Cube met een compleet nieuwe Stereo 150 (of ONE50) zoals ze de fiets zelf noemen en ook deze fiets zullen we dit voorjaar reviewen. Hierbij onze preview van deze enduro bak. Het woord “enduro” verwijst hier naar de categorie mountainbikes die gemaakt zijn om het grovere, rotsachtige downhill werk goed aan te kunnen terwijl ze ook nog redelijk moeten kunnen klimmen. Maar het karakter van deze fietsen is toch meer bergaf gericht, met diepe veerwegen tussen 150 en 170 mm, minder steile balhoofdhoeken, 66/65 graden waardoor de wielbasis wat langer is en je op op hogere snelheden stabieler rijdt.

Veerweg

Dat gezegd hebbende is de Cube Stereo qua specificaties echt een enduro bike. Met als bijzondere observatie dat de fiets alleen als 29-er in de markt is gezet en niet in 27,5”.

Met een Fox 36 Float Factory FIT 160 mm travel op de voorvork en de 150mm travel op de Fox Float X2 Factory achter (op de “TM” versie) is deze fiets wat veerweg betreft erg goed uitgerust voor het grovere werk. Met een balhoofdhoek van 66 graden, toont de Stereo zich als een niet extreme enduro fiets die eigenlijk op het randje van trailbike zit, en dus net wat beter zal klimmen dan fietsen die vol in de enduro categorie vallen.

Cube Stereo ONE50 TM C:68
Cube Stereo ONE50 SL C:62
Cube Stereo ONE50 Race C:62

Carbon Frame

De fiets komt in drie versies, de Race, SL, en TM, met in alle drie de gevallen carbon frames, waarbij in het geval van de TM versie gebruik wordt gemaakt van het premium C:68 carbon. De carbon matten waarvan een frame wordt opgebouwd bevat naast koolstof vezels ook hars die alle vezels bij elkaar houdt. De verhouding vezel vs hars bepaalt mede (ook de dikte van de vezel en hoe / in welke richting de lagen worden gelegd) de kracht en flexibiliteit/stijfheid van het uiteindelijk carbon.

In de C:68 carbon is het percentage vezels 68% ten opzicht van het gebruikte hars. Minder gewicht en meer stijfheid, wel kostbaarder. In het geval van de Race en de SL is dit percentage 62%. Voor de GearGeaks: hier kan je meer over het constructie proces lezen.

Componenten

De afmontage van het SL en TM model is volledig SRAM met de GX Eagle derailler, shifters en ketting en een X1 carbon crank. De Race versie is afgemonteerd met Shimano component, met een XT groep set en een Race Face Aeffect crankset.

Het resultaat is dus een lichte, stijve fiets die gericht is op het agressiever rijden. We zien uit om dit in de praktijk te ondervinden. We vinden het in ieder geval een erg fraaie fiets. Strakke lijnen met scherp hoeken en subtiele kleurcontrasten op mat donker grijs frame.

Meer info:

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.