Deze zou ik wel op de trails bij mij op de Utrechtse Heuvelrug willen rijden. Een terrein die ik normaliter rij met all-mountain en enduro full-suspension fietsen. Niet omdat ze optimaal geschikt zijn voor dit soort trails, maar meer omdat ik vooral fietsen wil rijden die het ook over de grens goed zullen doen. En na een rit op een hardtail wil mijn rug toch altijd wel graag een fully.

Met als gevolg dat ik nou niet echt tot de snelste rijders op Strava behoor (niet dat dat per se mijn doel is), en ik wel merk dat op een long-travel fully echt moet ploegen af en toe, zelfs met je vering helemaal gelockt.

Dus achter vering op een XC fiets? Goed idee. Ook ingegeven door het feit dat op de UCI XCO Mountainbike Tour met regelmatig erg technische routes te vinden zijn waarbij vering op de achterkant van de fiets hogere snelheden mogelijk maakt. Hoe meer je banden contact hebben met de grond, hoe meer controle, dus hoe meer snelheid.

Een goed XC fiets is licht, stuurt strak door bochten, klimt lekker door en zorgt ervoor dat je trap energie via je crank, ketting, frame efficient naar de band gaat. Alhoewel we nog niet op de fiets hebben gezeten dus niet uit eigen ervaring kunnen zeggen hoe het voelt, kan je wel het e.e.a. afleiden aan de specs. We bekijken er een paar van.

Gewicht

Het totaal gewicht van de fiets hangt sterk samen met welke versie uit het “gamma” van de Lux je kiest. De top end LUX CLF SLX 9.0 Race Team (€ 5999), de fiets waar Mathieu van der Poel ook op zal rijden, is met 9.9 kilo voor maat M inderdaad erg licht. Als je dan naar de LUX CF SL 6.0 Pro Race (€ 2599) gaat dan heeft de weegschaal twee keer gekucht en is het gewicht op 11,8 kilo terecht gekomen. Toch wel weer niet heel licht voor een XC fiets. In beide gevallen zijn het Carbon Frames (CF) waarbij de high-end SLX een andere carbon lay-up dan de SL frames.

De gewichtsbesparing heeft Canyon op verschillende manieren aangepakt, onder andere door minder zware metalen onderdelen te gebruiken zoals de 8.2g wegende chainstay beschermer en 4.6g wegende chain guide. Al met al heeft Canyon hiermee naar eigen zeggen 58% gewichtsbesparing op metalen onderdelen gerealiseerd.

Geometrie

Een head tube angle van 70 graden, een chainstay op 435 mm een top tube 622,8 mm en een wheelbase van 1150,7 creëert een beeld van een fiets met een tamelijk aggressieve naar voren gerichte compacte zitpositie, een redelijk korte chainstay die wendbaarheid ten goede moet komen een wielbasis die de stabiliteit van de fiets zal geven. Het is een redelijk vertrouwde XC geometry die (met variaties) ook op modellen van andere merken te vinden is.

Vering

Wat het eerst opvalt is dat de demper ten opzicht van de vorige Lux nu horizontaal geplaatst is. De vering voor en achter is 100mm. Precies goed voor XC trails. Naast het gedrag van de dempers zelf (Fox Factory op de High-End) is ook de manier waarop de demper is gemonteerd en het totale bewegende mechanisme van de achterbrug van invloed op wat hoe de vering functioneert. De Triple Phase suspension kinematics, afkomstig van de ontwikkeling van hun Sender Downhill fiets, moet er voor zorgen dat bij kleinere oneffenheden de demper snel wordt aangesproken en dat bij wat zwaarder werk vooral stabiliteit en support wordt geleverd. Als je echt tekeer gaat moet de vering vol progressief op impact reagert en dat je de volledige veerweg kunnen benutten zonder dat je tegen het eind van de veerweg knalt. Hierdoor heb je ook dat het veren van de fiets bij trappen erg onder controle blijft. Deze Triple Phase zit overigens ook op de Canyon  Spectral (enduro fiets) waar we onlangs op hebben gereden. Zowel in het bikepark in Winterberg als XC trails op de Utrechtse Heuvelrug leverde het hele goede prestaties.

Quixle

Een Quick axle. Eigenlijk een quick release die je altijd op voorvorken ziet, maar nu ook op je achterwiel. De hendel van de as kan je naadloos in de achteras wegbergen als je rijdt. Erg handig bij een snelle bandenwissel.

Afmontage

De afmontage en kwaliteit ervan verschillt natuurlijk over het gamma van fietsen en bepaalt ook voor een gedeelte de eindprijzen van de fietsen. De meest “eenvoudige” CF SL 6.0 Pro Race, is uitgerust met de SRAM NX Eagle en RockShox Reba RL voorvork waar de top-end Lux CF SLX 9.0 Race Team uitgerust is met de  Shimano 1×12 XTR group and Fox Factory vering.

Kortom, veel om naar vooruit te kijken, en met een prijs van €5999 voor de top end is het niet de meest prijzige fiets die je tegen kunt komen. We hopen gauw op de Lux wat kilometers te kunnen rijden!

Foto’s: Canyon & Markus Greber

Geef een reactie