De zomer ligt alweer ver achter ons. ‘s Avonds is het vroeg donker en als je dan in het donker naar huis wilt fietsen, óf ‘s avonds wilt trainen, dan is goede verlichting wel echt een vereiste. Van het Amerikaanse accessoire merk Lezyne kregen wij onlangs twee interessante producten mee, de Lezyne Macro Drive 1100 XL Koplamp en het Lezyne Laser Drive Achterlicht. In deze review de achterlamp met space-lasers!!

Dit product hebben we getest bij een nachtelijke MTB training in de bossen, én tijdens normale woon-werk fietsritten in het donker.

Het achterlicht in deze review is wel een heel cool en speciaal item. Dit achterlicht is namelijk voorzien van echte laserstralen die aan weerszijde van de fiets een rode streep op de grond beamt. Deze rode strepen lopen, beiden op een halve meter links en rechts naast je fiets, van de voorkant van je voorwiel, tot ca 2 meter achter de fiets. Dit ziet er echt bizar cool en spaceship-achtig uit, maar moet ook zeer functioneel en veilig zijn. De fiets is namelijk erg goed zichtbaar, niet alleen van achter maar eigenlijk helemaal rondom.

Montage

Het achterlicht is simpel te bevestigen aan de zadelpen van je fiets met een siliconen strap die om de zadelpen heen wordt gemonteerd. De strap zit niet vast gemonteerd op het achterlicht, maar moet je aan weerszijde vastmaken aan 2 plastic haakjes. Monteren is erg simpel, maar de eerste keer dat ik ‘m ging monteren was het natuurlijk donker en zat ik in best wel even te klooien om hem vast te krijgen. Vervolgens viel de strap op de grond en moest ik in het donker even zoeken om deze weer terug te vinden. Monteer de lamp dus wanneer het licht is, dat scheelt gedoe.

De lamp en z’n settings

De lamp heeft één knop waarmee je ‘m kan bedienen. Deze zit bovenop en is goed bereikbaar, ook voor mensen met dikke vingers. Met deze knop kan je  zowel de lamp en de laser in de verschillende standen zetten, maar ook de sterkte van de lamp en laser instellen. Er zijn verschillende combinaties mogelijk van alleen achterlicht (in 9 verschillende knipperende en niet knipperende modussen), alleen laser of een combinatie van achterlicht en laser. Kijk overigens nooit met je ogen in de laser, want dat is echt schadelijk voor je ogen. Ook het achterlicht is in z’n felste stand erg bright, helemaal als deze knippert, dus daar kan je beter ook niet recht inkijken anders zie je even sterretjes. De lamp onthoud automatisch welke setting je de laatste keer hebt gebruikt, dus als je ‘m aanzet start hij op deze stand. Dat is wel handig, want mijn ervaring is dat ik ‘m steeds in dezelfde stand gebruikte (achterlicht en laserstralen continu aan, op de minst felle stand). Het opladen van de lamp gebeurt via een USB kabeltje en duurt ca 3 tot 4 uur. Dit opladen gebeurt via een poort aan de achterkant die ca 1,5 cm in de behuizing van de lamp verzonken is, dat is met grotere of dikkere vingers wel even pielen. De poort is afgedicht met een siliconen afdichting die de lamp waterdicht maakt. Met een volle batterij kan je 2,5 tot ca 17 uur op pad, afhankelijk van de stand en intensiteit die je gebruikt. Als de lamp uit is kan je met één druk op de knop zien hoe de accu er voor staat via het indicator-lampje boven de 4 ledlampen. Is het lampje groen dan betekent dat 100%, rood/groen is 50% en rood betekent nog 30% batterij. Wanneer het indicator lampje rood knippert heb je nog 10% accu, en kan je ‘m dus beter even aan de USB hangen.

Fietsen met de lamp

De eerste keer dat ik de lamp gebruikte deden we een MTB night ride met een grotere groep MTB’ers. Het was erg donker en het achterlicht brandde continu (dus geen knippering) en de laserstralen stonden ook aan. Al snel kreeg ik van mijn achterliggers te horen dat de lamp te fel was en dat ze verblind werden. Toen heb ik de lamp in sterkte/ felheid twee standen terug gezet. Toch kreeg ik daarna weer klachten van mijn fietsmaten omdat ze de gebeamde laserstralen storend vonden op de slingerende single tracks waar we op dat moment reden. Ik heb de lamp en laser toen dus uitgezet. Later heb ik de lamp vaker gebruikt tijdens woon werk-verkeer ‘s ochtends en ‘s avonds. Ik denk dat de lamp hier ook met name voor bedoeld is; want hier komt hij tot z’n recht. Ik heb namelijk nog nooit zo veel opmerkingen gekregen als met deze lamp. Je ziet ook veel fietsers en automobilisten kijken omdat het met de rode laser strepen gewoon heel bizar uit ziet. Bizar opvallend dus ook en dat geeft in het donker een heel veilig gevoel. Je merkt ook dat als mensen je inhalen (hoewel dat natuurlijk zelden gebeurt :-)), ze meer afstand nemen door de rode strepen op de weg. Je geeft met die strepen namelijk heel goed de ruimte aan die jij nodig hebt en waar overige weggebruikers dus uit moeten blijven.

Conclusie

De Lezyne Laser Drive achterlicht is een heel mooi en functioneel achterlicht voor op de fiets. Iedereen die regelmatig in het donker fietst (zolang het geen single track MTB is) zou deze lamp moeten gebruiken omdat het de zichtbaarheid en dus de veiligheid extreem verhoogt. Daarnaast zorgen de laserstralen ervoor dat andere weggebruikers je meer ruimte geven. De lamp is simpel te bevestigen, maar doe dat wel als het licht is, dat scheelt gedoe. Verder zou ik de lamp niet in z’n felste stand gebruiken, want dat is wel heel erg fel. Op die manier gaat hij ook het langste mee zonder op te laden, namelijk tot 17 uur.  

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.