Naarmate je meer en meer fietst, op meer plekken komt, onder verschillende omstandigheden, dag of nacht, merk je dat je langzaam steeds meer spulletjes aan het verzamelen bent zoals multi-tools, fietspompen, verlichting, zadeltassen enzovoorts. Een gebroken ketting op de trail kocht en je koopt een nieuwe multi-tool, deze keer met een kettingpons, en zo kom je bij elke nieuwe situatie weer op een nieuw noodzakelijke accessoire. Langzaam en organisch groeit je verzameling accessoires totdat je beseft dat “accessorizing” echt een ding is voor de serieuzere fietser.

En niet een onbelangrijk ding. Waar onze connotatie met het woord “accessoires” al lang zoiets is als “dingen die leuk zijn om te hebben, maar die je niet echt nodig hebt”, hebben wij gemerkt dat als het op fietsen aankomt, accessoires, op zijn minst dingen zijn die je op een bepaald moment erg zult missen. En in veel gevallen onontbeerlijk zijn.

\ ik-ˈse-sə-rē , ak- , ek- , -ˈses-rē also ə-ˈse- \
an object or device that is not essential in itself but adds to the beauty, convenience, or effectiveness of something else – Webster’s dictionary


Of het nu een handpomp is voor een lekke band op een trail in de middle of nowhere, een multitool als je merkt dat een bout op je veersysteem gevaarlijk losraakt vlak voor die sketchy downhill of lichten voor wanneer je terugkomt van de trail de schemering al heeft ingezet. Of een GPS unit om de weg terug naar huis te vinden. Je kunt eigenlijk niet zonder. 

Wanneer wij bij GearLimits naar gear kijken, beoordelen we altijd met in ons achterhoofd performance, fun & safety. Goed materiaal moet op zijn minst een van deze elementen verbeteren en bij voorkeur meer van die elementen. Kijkend naar bike accessoires, zijn veel producten die erg goed presteren op één en vaak op meerdere van die elementen. Daarmee verheffen ze zich eigenlijk boven de categorie “handig om te hebben”.

Toen onze interesse in deze categorie producten groeide, keken we naar een van de merken waarvan we in het verleden al reviews hebben gemaakt en die ons erg goed bevielen. Dit om te kijken of we het DNA van een merk dat zich volledig focust op bike accessoires kunnen ontdekken. Waarom en hoe maken ze hun producten?

Dit is ons Inside-Out-project met Lezyne.

De oorsprong van Lezyne

Het is een sombere dag hier in Nederland wanneer ik mijn Skype-gesprek start met Dillon Clapp, Worldwide Marketing Manager van Lezyne. Het is vroeg in San Luis Obispo, waar Lezyne zijn hoofdkantoor heeft en Dillon begint met te vertellen hoe San Luis Obispo net tussen San Francisco en LA ligt. Het verenigt het beste van deze waanzinnige steden en is een hemel op aarde voor fietsers. Natuur, lekker weer, fraaie wegen en trails. Het is een wel een veel kleinere stad met een schijnbaar onbegrensde en dunbevolkte open ruimte eromheen, ideaal voor wegwielrennen en MTB. Natuur, lekker weer, fraaie wegen en trails waarvan gebruikt wordt gemaakt door een hele actieve fiets community

Een perfecte locatie voor een bike accessoires bedrijf als Lezyne, waar de focus ligt op het produceren van “geweldige functionerende, mooie producten, met veel waarde voor een betaalbare prijs” zoals Dillon het eenvoudig stelt. Mijn Nederlandse scepticisme steekt zijn kop op: uiteraard zal geen enkel merk zeggen dat ze lelijke, slechte, dure dingen willen maken. Naast de reviews die we hebben gedaan van Lezyne-gear, die zoals gezegd, positief waren, hoe vertaalt deze focus zich naar de realiteit? Hoe weten we dat het meer is dan alleen marketing taal? Hoe maakt Lezyne zijn beloftes waar?

“Imagine the product, and make it.”

Volgens Dillon heeft het veel te maken met het karakter van de oprichter van Lezyne, de in Duitsland geboren voormalige professionele triatleet Micki Kozuschek. Voordat hij Lezyne startte, was Micki werkzaam en ook eigenaar van twee andere bedrijven die fietsen en fietsonderdelen produceerden. Na het verkopen van zijn laatste bedrijf Truvativ aan SRAM, gevolgd door een pauze van twee jaar uit de branche, startte Micki Lezyne in 2007. Micki bracht al die ervaring en kennis die Micki met zich mee, maar belangrijker nog, zijn interesse en expertise omvat de hele keten van productcreatie en het hele bedrijf ademt die multidisciplinaire insteek.  “De filosofie van Micki komt neer op een eenvoudige uitgangpunt” “Imagine the product, and make it.” Dat is wat we elke dag doen,” zegt Dillon, die een van de eerste medewerkers van Micki was.

Engineered Design

Van concept tot productmanagement,  engineering tot productie, sales en marketing. Van 3D CAD-ontwerpen tot en met het machinaal produceren van een prototype. Van het opzetten van een fabriek tot het starten van een compleet GPS-platform. Alles wat Lezyne doet, gebeurt in eigen beheer, in huis, van begin tot einde. “We zijn een ‘engineering first’ bedrijf en Micki traint zijn R & D-personeel om meer te zijn dan alleen ingenieurs (zoals hij was / is). Het zijn productmanagers, industrieel ontwerpers en ingenieurs.” Lezyne werkt niet met externe bureaus of consultants – het hele bedrijf wordt in eigen beheer geleid.

Daarnaast herken je Micki’s liefde voor fraai geproduceerde en bewerkte aluminiumaccessoires in verschillende producten.

 

Als gevolg van deze multi-disciplinaire benadering, is er een nauwe integratie van functie en design, wat ook tot uitdrukking wordt gebracht door Lezyne’s “Engineered Design” pay-off. En omdat Lezyne alles in eigen huis produceert, kan het merk veel sneller reageren op een steeds evoluerende markt, “ons toelaten om op het snijvlak van technologie en design te blijven.” Terwijl de kosten op een acceptabel niveau gehouden worden.

Product Groepen

Dus wat produceert Lezyne eigenlijk? Ze begonnen met multitools, handpompen, zadeltassen, C02-pompen, bidonhouders en startten uiteindelijk ook met de productie van elektronica. Verlichting werd toegevoegd en is een zeer belangrijke productgroep geworden. “In het begin was LED-verlichting leuk omdat je ‘s nachts met je fiets de trail op kon, maar het werd snel een veiligheidsissue omdat het zicht overdag heel belangrijk is.” Ik was wel gefascineerd door het belang van zichtbaarheid overdag. In Nederland heb je natuurlijk een vrij goede fietsinfrastructuur die uniek is in de wereld. Maar in de VS, ook in fiets hemel San Luis Obispo, moet je als fietser gewoon de weg delen met automobilisten, en zichtbaarheid is in die omstandigheden van cruciaal belang. Dus verlichting was fun, maar werd ook vooral veiligheid.

“In het begin was LED-verlichting leuk omdat je ‘s nachts met je fiets de trail op kon, maar het werd snel een veiligheidsissue omdat het zicht overdag heel belangrijk is.”

Naast deze productgroepen heeft Lezyne GPS-head-units aan de verzameling producten toegevoegd en uiteindelijk een compleet GPS-platform gestart. Een website en app waarin alle gegevens van de GPS-head-units worden verzameld en waarin services van derden zoals Strava kunnen worden gesynchroniseerd. Dit platform is een zeer belangrijk onderdeel van de toekomst van Lezyne, waarin Lezyne, door bijvoorbeeld trainingsschema’s aan te bieden, zijn klanten met meer dan alleen accessoires wil bedienen. Er zijn zoveel functies, het is te veel om in dit artikel in te gaan. We zullen dit later bekijken in samenhang met onze beoordelingen van GPS-hoofdunits. In de tussentijd kun je hier meer informatie vinden over Lezyne’s hele GPS ecosysteem.

Werken met Atleten

Lezyne werkt met een groot aantal atleten in verschillende fietsdisciplines. Als MacAskill-fan, konden wij niet nalaten om Dillon te vragen naar hun samenwerking met Danny, misschien wel de beste street / trial-biker op dit moment. Danny is een van de vele atleten die door Lezyne wordt ondersteunt, aan wie producten worden geleverd en met wie het bedrijf samenwerkt aan de ontwikkeling van producten. Hoe werkte dat met Danny? “Danny is erg kieskeurig over de merken waarmee hij samenwerkt, dus we waren heel vereerd en enthousiast toen hij contact met ons opnam. We hebben Danny ondersteund en hem essentiële accessoires geleverd, waarbij we uiteindelijk een speciale Danny MacAskill-multitool produceerden die paste bij alles wat hij nodig had voor zijn drukke bestaan on the road. Maar ook tijdens zijn recente rit op de Kilimanjaro in Kenia was zijn gebruik van de GPS-head-unit en de feedback erop erg belangrijk voor de verdere ontwikkeling van het platform. ”

 

There’re a lot of different athletes needing different things from the GPS head unit.”

Andere atleten zijn ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van GPS-head-units. “Er zijn veel verschillende atleten die verschillende dingen nodig hebben van de GPS-head-units: van avonturiers zoals Alison Tetrick die vooral navigatie van belang vinden is naar wegteams die vooral werken met verschillende trainings data. Ze geven ons input over welke data velden ze nodig hebben, hoe het scherm eruit moet zien, hoe de navigatie moet reageren. Het is allemaal cruciaal voor de producten die we maken. “

Cool factor

Waar de uitdaging met het GPS-platform is om het verder te ontwikkelen en uit te breiden met nieuwe functionaliteiten en diensten, is de uitdaging met de accessoire productgroepen om het kwaliteitsniveau van de producten hoog te houden en tegelijkertijd de lat van die kwaliteit te blijven verleggen. “En de cool factor is belangrijk. Een merk uit Californië waar alleen maar bike nerds werken. Die vooral echt goede, mooie dingen willen blijven maken.”

Daarmee ronden we ons gesprek af en neem ik voor nu afscheid van Dillon. We zullen nog contact met hem hebben als we een aantal producten van hun belangrijkste productgroepen gaan reviewen. Met dit verhaal in het achterhoofd is de lat hoog gelegd voor de komende reviews. We kunnen niet wachten.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.