Als laatste van onze serie van vier fietsen waarmee we Winterberg BikePark bezochten, kijken we in deze (video)review naar de Trek Remedy 9.7. Twee dingen die op voorhand heel erg opvallen zijn de zeer schappelijke prijs voor een fiets met een carbon frame en verder goede componenten, en de manier waarop je, gebruik makend van de MinoLink de geometrie van je fiets kunt aanpassen aan het terrein waarop je rijdt.

Omstandigheden

Met de Trek Remedy hebben we op Winterberg gereden. Het idee was om te kijken of je met trail / all-mountain / enduro* fietsen ook een Bikepark af kon, omdat die fietsen in zichzelf ook heel veelzijdig zijn. Heb je aan 160 voor en 150 achter voldoende in een park. Maar ik heb er ook in Nederland op gereden, op cross country trails op de Utrechtse Heuvelrug.

*De distinctie tussen deze verschillende begrippen is niet altijd super scherp te trekken. Deze licht vooral aan hoeveel travel (dus ruimte op je dempers om in te veren bij impact) je hebt voor en achter. Sommige mensen vinden dat een Enduro pas begint bij 160 mm achter, sommige noemen dat een long-travel enduro. Het is ook voor een groot deel een marketing verhaal. Laten we het erop houden dat de Trek Remedy een dikke trail / all-mountain set-up heeft die ook wel lekker in het Enduro segment valt.

De Belofte

De Trek moet dus veel van het ruigere werk aankunnen. Maar door toepassing van de MinoLink moet je een fiets hebben die ook veelzijdig is, en eigenlijk op terrein waar die maximale vering niet nodig is, ook goed uit de voeten kunnen. Het frame is carbon, de achterbrug aluminium.

De MinoLink

Ik noemde het al een paar keer, maar wat is het, en wat doet het. Het zijn eigenlijk twee bouten en twee moeren op het veer systeem. De eigenlijk moer is ovaal van vorm met het gat voor de bout decentraal geplaatst. En daar ligt het slimme. Door de bouten los te maken en de moer (de mino link) om te zetten verschuif je eigenlijk het veersysteem.

Het effect is dat de hoogte van de bottom bracket (trapas in het Nederlands) 6 mm omhoog en omlaag kan. Maar ook dat de wielbasis groter en kleiner kan. De bedoeling daarvan is dat je bij vlakker terrein of terrain waarbij je meer moet klimmen (dus de snelheid ligt wat lager) je met een hogere stand van je trapas en de kortere wielbasis krachtiger kunt rijden, en strakker kunt sturen. Met je trapas lager en bredere weilbasis heb je meer stabiliteit op hogere snelheden en zit je zwartepunt wat lager.

Het is een redelijk simpele handeling, alhoewel ik twijfel of je dat op de trail vaak zult doen. Ik kan het me wel voorstellen dat als je een lange klim doet en daarachter een hele lange afdaling, dat je die dan tijdens je tocht omzet. Maar meer dan op de trail kan je wel je keuze’s maken voordat je gaat fietsen. Op het BikePark laag, en op de XC trail hoog.

In het BikePark

Op Winterberg BikePark hebben 4 “middle aged men”  twee dagen met onder andere de Trek Remedy gereden. Vier verschillende skill niveau’s, van eerste keer op een BikePark tot heel erg ervaren. Allemaal hebben we prettig gereden op de Remedy. Hierbij een de ervaringen op een rijtje:

  • Joest (veel ervaring): Prettig, wendbaar, licht. Fan van de Rockshox vering op deze fiets die ook echt de volledig travel geeft (dat is niet zo bij elke vering). Dit en de 27,5 plus banden geven veel comfort en vertrouwen in het bikepark.
  • Mark (ok ervaring): De vering vond ik vrij stug. Landen was ook stevig neerkomen. Ik had zelf wat meer moeite ermee. Het was wel een goed gebalanceerde fiets.
  • Jimmy (ervaren MTB-er, geen bikepark ervaring): Lekkere fiets, lekker in bochten waar je de achterkant er lekker in kunt gooien en driftend door die bochten kunt.
  • Hayco (jeugd-BMX, geen bikepark ervaring): De fiets die Hayco zou aanschaffen. Heerlijk op gereden, voelde zich volledig een met de fiets.

XC trails

Net als dat de Trek eigenlijk niet gemaakt is voor het BikePark, is de fiets ook eigenlijk niet gemaakt voor XC trails. En toch is het een fiets die het ook gewoon goed doet op die trails. Zeker met de MinoLink in de hoge stand, heb je een fiets die lekker compact is, goed door bochten heen stuurt en lekker door powert op de klimmetjes. De 1×11 kan er wel voor zorgen dat je op echt langere steile stukken een groter blad achter nodig zou hebben, alhoewel ik niks heb gemist.

Componenten

De SRAM NX drive train die op de fiets doet is niet super high-end juist heel erg betaalbaar, maar doet het gewoon goed. Ook de SRAM Guide remmen (die je in het BikePark echt nodig hebt) remmen lekker krachtig en progressief, en blijven gedurende dag genoeg power geven.

Verder is de Trek met componenten van “huismerk” Bontrager opgetuigd. Met name de Bontrager Drop Line dropperpost was ik erg tevreden over. Op het bikepark heb je eigenlijk die dropper niet nodig omdat je zadel toch de hele tijd laag staat, maar des te meer op een XC trail. Waar afdalen en klimmen en vlak elkaar heel snel afwisselen.

Conclusie

Veelzijdig, betrouwbaar en betaalbaar. De Trek Remedy 9.7 is een fiets die heel veel waard geeft voor zijn geld.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.