Het opent die witte wereld naar afdalingen die je vanaf de lift nooit zomaar kunt doen. Waar je je de eerste kunt wanen. Het brengt je op toppen waarvandaan je de rest van de drukke wereld beneden je kunt zien, de drukte en het lawaai zachter gemaakt door de afstand en hoogte die je hebt afgelegd. De afdaling die je met je eigen benen, je eigen inspanning hebt verdiend smaakt door het zweet nog zoeter. Superlatieven schieten te kort wat mij betreft, als het gaat om de magie van splitboarden (of de ski tegenhanger, ski toeren). Ik heb veel meer ervaring met reguliere snowboards, on en off-piste, en minder met splitboards. Van piste’s knallen doe ik graag, en off-piste stukken die je met een paar goede hikes door diepe sneeuw kunt bereiken vindt ik ook heerlijk. Maar de dimensie die splitboarden geeft is toch wel een hele bijzondere.

Er zijn eigenlijk twee dingen (naast de techniek van het omhoog “vellen” zelf, die echt wel oefening vereist) die ik tot nu toe als beetje spelbedervers heb ervaren. Dat is enerzijds het ombouwen van het snowboard tot splitboard enerzijds, en anderzijds de hardheid en ongevoeligheid van de splitboards waarop ik tot nu toe heb gereden. De K2 Joy Driver Split was een zucht van verlichting, op beide fronten.

Omstandigheden

Ik heb twee keer in Nederland stukken gesplitboard toen het even sneeuwde dit jaar. Door de bossen bij Austerlitz en ook nog een stuk rond en over het Leersumse veld. Vlak terrein en kilometers maken. Daarnaast heb ik de K2 Joy Driver gedurende drie dagen tijdens de Bergans Freeride experience gereden. Op de piste ook een paar runs, maar 90% tussen bomen, maagdelijke poeder stukken en enigszins verspoorde stukken. Van echt champagne poeder tot wat zwaarder spul. Op de laatste dag een stuk gelopen met de het splitboard, ongeveer 200 hoogtemeters (niet heel veel) maar wel erg stijl. Dank aan Edgar van Kooten van Frosty Snowboarding die me het board uitleende.

Wat is een splitboard?

Voor degenen die het niet weten, een splitboard is eigenlijk een snowboard die in de lengte door midden is gezaagd zodat je deze als snowboard kunt gebruiken, maar ook als twee “ski’s” waarmee je de berg op kunt lopen. Er zijn daarbij best wat uitdagingen. Te beginnen met de hele voorspanning op het board. Tijdens het snowboarden sta je zijwaarts op het board, met het gewicht verdeeld over je beide benen die op grofweg 1/3 en 2/3 van je board staat. Maar als je het board hebt omgebouwd tot splitboard, heb je het gewicht ongeveer in het midden van het board. Tijdens het omhoog lopen wil je niet dat door dat gewicht de “ski” te ver doorbuigt, dus dat betekend wel wat voor de constructie van het board. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je aan beide kanten van je “ski’s” een staalkant wilt voor grip. Dat betekend dat als je het weer als snowboard gebruikt, je twee staalkanten over de lengte van je board hebt lopen. Tot slot heb je ook nog extra bindingen en materiaal op je board voor de verschillende plaatsingen van je bindingen. Dat alles resulteerd over het algemeen in een veel zwaarder en ook vaak een harder board die niet lekker en soepel reageert.
Foto: ©Sophie Cousin

Snowboarden op de K2 Joy Driver Split

En dat was en is eigenlijk mijn issue met vorige splitboards, want dan heb je dat hele stuk naar die top gelopen, sta je boven aan een mooie noordhang, drop je in, zet je eerste bocht in en het board doet niks; je drukt harder en daar gaat ie dan eindelijk, als een olietanker die van richting moet veranderen. Frontside gedaan, dan back side, duwen, rammen sleuren….Niks van dit alles met de K2 Joy Driver. De eerste runs van het weekend waren op de piste, en hoewel je wel het verschil voelt met een regulier board (die zijn toch echt lichter en reageren over het algemeen sneller) was ik heel erg blij toen ik de eerste front side inzette, en een backside erachter aan. Het board reageerde, en gaf grip en was lekker stijf maar niet te hard. Het board heeft een camber profiel (wel erg goed voor de voornoemde voorspanning) en gaf daardoor grip en controle, ook als het wat harder gaat.
Onze gids reed overigens op 159cm versie van de Joy Driver en was er erg happy mee. Ook een extra endorsement voor dit board.
Foto: ©Sophie Cousin

Het board dat ik mee had was 165 cm lang, wat op zich goed geschikt is voor mijn lengte en gewicht (188 en 92 kg). Ik merkte wel (en dat ligt ook aan mijn techniek) dat eenmaal off-piste, vooral in treeruns en steile delen, dat kortere bochten op lagere snelheden echt wat werk vergen. Vaak gaf ik de voorkeur de bocht in te springen. Aan de andere kant probeerde ik met wat meer geduld de bocht te laten ontstaan. Zeker op de langere vrije poeder afdalingen was dat heerlijk. Het board gaf voldoende float, de tip en tail rockeren lekker omhoog (niet overdreven) zodat het board goed boven de sneeuw blijft.

Splitboarden op de K2 Joy Driver

Het binding systeem van Voile had ik op ISPO 2018 al een keer gezien en is echt een super systeem. Waar ik voorheen met palletjes, pielletjes en klemmetjes aan het rotzooien was, onderdelen in de sneeuw kwijtrakend en handelingen moeten doen die je niet met handschoenen kunt uitvoeren, was het ombouwen een oneindige geklooi van frustratie. Niet met dit systeem. Het systeem is echt heel slim gemaakt, waardoor de bindingen goed vast zitten in snowboard stand, maar ook in een oogwenk van het board te schuiven zijn. Het vastmaken in “ski” stand is ook super eenvoudig, waarbij je twee haakjes aan de voorzijde van de binding om een as op de ski moet haken, en die vervolgens vastblijft zitten door een ingenieus geveerd lagertje die de binding op zijn plek houdt als je gaat lopen.

Binnen 6 minuten (met tijd voor een selfie) had ik het board omgebouwd en de vellen erop (waarbij nauwkeurig bevestigen van de vellen de meeste tijd duurde). En dat alles met dikke handschoenen aan. Op de top ombouwen gaat net zo makkelijk. Echt erg prettig.

Conclusie

Kortom, de K2 Joy Driver Split heeft op twee fronten die mij altijd hoofdbrekens bezorgen, echt super oplossingen gebracht. Het hele binding systeem is van mooie, sterke en robuuste materialen gemaakt, en is verrassend eenvoudig in gebruik. Rijeigenschappen zijn voor een splitboard zeer goed te noemen. Echt een heel goed snowboard/splitboard wat mij betreft. Het heeft me inderdaad erg veel plezier gebracht.

 

K2 Joy Driver Split Package

Inclusief pucks en stijgvellen, exclusief bindingen

Winkeladviesprijs: € 1.049,95

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.