Is de nieuwe Land Rover Defender ‘outdoorgeschikt’? Als het gaat over auto’s kijken wij daar vanuit Gearlimits altijd naar met kamperen, skiën, mountainbiken, snowboarden en andere outdoor activiteiten in het achterhoofd. Dus een auto die comfortabel is en toch ruimte heeft voor alle ‘gear’. We moeten ermee de sneeuw in kunnen of er een zandweg mee kunnen doorkruisen. Met andere woorden, wat is de ‘outdoorgeschiktheid’ van de auto. En het oog wil ook wat. Als er dan wordt geïnvesteerd in een auto, doe dat dan in een bolide waar je warm van wordt.

Autotest: Is de nieuwe Land Rover Defender ‘outdoorgeschikt’ ?Als diehard fan van de ‘oude’ heb ik met spanning uitgekeken naar de nieuwe Defender. Ik kon ook niet wachten achter het stuur te kruipen van de Land Rover Defender 110 P400 First Edition, ondanks dat we een terreinverbod kregen, wat lastig is voor de ‘outdoorgeschiktheid’ beoordeling. 

Review Joint Venture

Afgelopen maand heeft Gearlimits in de vorm van een ‘review joint venture’ de Land Rover Defender 110 P400 MHEV First Edition onder handen kunnen nemen. Dat wil zeggen, op moment van de autotest nog maar één exemplaar beschikbaar was daarvoor een terreinverbod gold. De offroad ervaring houden jullie dus nog tegoed.  

Deze ‘review joint venture’ was een samenwerking met James Bond Nederland, die vanuit de nieuwe Bond-film No Time To Die de bolide beoordeelde, en Menquiry, die vanuit lifestyle en comfort zijn mening geeft. Een unieke combinatie, temeer omdat ook de Triumph Scrambler 1200 XE, zoals die is te zien in de nieuwe Bond-film, ook van de partij was. Onderaan het artikel de video van combi-review.

Autotest: Is de nieuwe Land Rover Defender ‘outdoorgeschikt’ ?

INHOUD

  • Design & Techniek
  • On/off-road rijervaring
  • Prijs & Model Range
  • Conclusie
  • Facts & Figures
  • Video combi review

Design & Techniek

Exterieur

Het eerste wat opvalt is de grootte. De Defender 110 P400 MHEV First Edition is twee meter hoog en breed en zo’n vijf meter lang. Het zal je niet verbazen dat het een zware auto is, ruim 2300 kg. Er zijn ook meer dan genoeg nostalgische verwijzingen naar zijn voorganger te vinden. Zoals de safari ramen, de loodrechte achterkant, het reservewiel en de schouders. 

Autotest: Is de nieuwe Land Rover Defender ‘outdoorgeschikt’ ?Zelfs de wijze van plaatsen en vormgeving van de motorkap is een stille hint naar het vorige model. De twee kleine buitenste achterlichten zijn een verwijzing naar de twee kleine ronde achterlichten van de vorige Defender. Zelfs de achterdeur opent ook weer zijwaarts. Deze geeft toegang tot de bagageruimte die minstens 916 liter groot is, tot maximaal 2.233 liter.

Al je outdoor gear past; rugzakken, tenten, mountainbikes, kooktoestellen, duikuitrusting, klimmaterialen, bedenk het en het past. Klap de achterbank naar beneden, gooi er een slaapzak in en je slaapt als een roos. Zelfs met twee personen.

Leatherman tool in autovorm

De Defender is in de basis simpel toch multifunctioneel en voorzien van handigheden en slimmigheidjes. Daarbij is het mogelijk de auto volledig te personaliseren door een veelheid aan opties. Ook zijn er een viertal complete ‘packs’ beschikbaar; het Adventure Pack, Explorer Pack, Country Pack en het Urban Pack. De First Edition die wij testen was voorzien van het Explorer Pack, bestaande uit, een verhoogde luchtinlaat, lichtgewicht expeditie drager, een 24 liter accessoire drager aan de zijkant, extra wielkastbescherming, klassieke spatlappen voor en achter en een reservewiel hoes. 

Zoals te verwachten van Land Rover komt ook de outdoor liefhebber aan zijn of haar trekken. Zo is er een daktent, opblaasbare luifel en een uitklapbare ladder verkrijgbaar…. wat dat betreft dus zeker ‘outdoorgeschikt’.

Interieur

Land Rover heeft in ieder geval het robuuste en Spartaanse karakter weten te behouden als het om interieur gaat. Het goed vormgegeven industrieel design herinnert je eraan dat je niet in een standaard auto rijdt. De solide dwarsbalk, de sterke console, de structurele deurbekleding en de wasbare vloer hebben alles te maken met waar de Defender voor staat. Ik ben zelf erg onder de indruk van de zichtbare schroeven in de panelen. 

Autotest: Is de nieuwe Land Rover Defender ‘outdoorgeschikt’ ?Het feit dat je je geen zorgen hoeven maken op moment dat je met je modderpoten instapt en de luxe materialen beschadigt is op zich al luxe. Door het gebruik van zachte duurzame rubberachtige materialen is het dashboard eenvoudig schoon te maken. Het gaat nog net iets te ver de tuinslang erop te zetten, al zou dat kunnen, maar met vochtige doek kom je een heel eind zonder beschadigingen. 

Doordat de carrosserie breedte flink toegenomen heeft de bestuurder veel meer bewegingsruimte. Ook achterin heeft de 110 meer dan genoeg hoofd, schouders en beenruimte.

Bediening & gadgets

Het dashboard en interieur is functioneel en strak. Voorzien van een high-end infotainment systeem. Zo kunnen de afmetingen van auto worden opgevraagd op moment dat je een parkeergarage inrijdt. 

En net als op meerdere Jaguar Land Rover modellen zoals de Evoque kan de achteruitkijkspiegel van de Defender ook aan een camera worden gekoppeld en toont een beeld van een camera achter de op het dak. Omdat het reservewiel mogelijk het zicht blokkeert, is dit een nuttige feature. 

Uiteraard is auto voorzien van Terrain Response , waarmee je de gewenste offroad-instellingen kunt selecteren, of het wordt automatisch voor je gedaan. De Terrain Response-technologie regelt het vergrendelbare midden- en achterdifferentieel, het toerental, de automaat, etc. Dat hoef je dus niet meer zelf te doen. Nu heb ik de Defender (nog) niet echt in ruig terrein kunnen testen, maar dat heb ik met Evoque wel kunnen doen… en het werkt!

Defender on- en offroad rijervaring

Snelweg

De nieuwe Defender is dat waar vorige generaties niet om bekend stonden; comfortabel! Er wordt nogal eens geschreven dat de nieuwe Defender geen lange afstand wagen zou zijn. Onzin! Ik maak hier net zo makkelijk en comfortabel een roadtrip van zo’n 4.500 kilometer mee. Zonder ook maar een moment oncomfortabel te zitten. De nieuwe Defender is een moderne, comfortabele en stille auto met een goede wegligging. 

Een auto is net als bij een menselijk lichaam; ieder mens is anders, maar alle organen werken samen en zijn op elkaar afgestemd om het lichaam optimaal te laten functioneren. Bij een goed ontworpen auto is dat exact hetzelfde; bij deze nieuwe Defender is dat erg goed gelukt. Het is ook niet meer dan logisch dat het een wereld van verschil is met zijn voorganger.  Door de luchtvering heb je het gevoel in een Range Rover te zitten, je zweeft over de weg.

Offroad

Offroad heb ik ‘m nog volledig kunnen ervaren om er een gedegen oordeel over te vellen. Uiteraard verwacht ik dat dit voor de Defender geen problemen zal geven. Waden in de Lek en wat mul zand waren de enige offroad ervaringen die we hebben kunnen ondernemen. Ik kijk ernaar uit de Defender in ruiger terrein te mogen besturen dan wij nu hebben kunnen doen. 

Stay tuned!

Prijs & Model range

Wij reden de rijk aangeklede First Edition-uitvoering, maar je kunt ook kiezen voor een S, SE, HSE of X-uitvoering. Ieder model is voorzien van een slimme vierwielaandrijving met een Twin-Speed-tussenbak, een automaat, schroefvering en het bekende Terrain Response-systeem.

Recent heeft Land Rover breidt het aanbod van de Defender 110 verder uitgebreid met de P400e plug‑in hybride aandrijflijn. Tegelijkertijd start de levering van de nieuwe Defender 90. Deze driedeurs versie met kortere wielbasis wordt geleverd met dezelfde benzine- en dieselmotoren.

De prijzen van de nieuwe Defender

Wel zijn het allemaal ‘kale’ Defenders. Een luxere Defender S begint bij 50.600 euro, de Defender SE is er vanaf 54.410 euro en de Defender HSE moet minimaal 59.610 euro kosten. In alle gevallen met de D200 motor. Alle andere motoren zijn ook mogelijk. Er is geen keuze als het gaat om de First Edition, die is er alleen met een benzinemotor en kost 63.330 euro voor de P300 en 69.870 euro voor de P400. De P400 is de enige mogelijke optie voor de Defender X en die is er vanaf 84.910 euro. In alle bovenstaande gevallen gaat het om de Defender 90. De prijzen van de Defender Commercial 110 liggen zo’n 4.500 euro duurder, afhankelijk van de uitvoering. De 110 P400e is er vanaf € 82.016,- en de driedeurs Defender 90 vanaf € 95.150,-.

Conclusie

Ik zal altijd liefhebber blijven van het oude Land Rover model, maar dat hoeft overigens niet betekenen dat die mening onder onder hoeft te doen voor de nieuwe Defender, integendeel. De nieuwe Land Rover Defender is een waardige opvolger van het oermodel. In ieder geval op de weg een prettige wagen en ondanks dat ik de offroad capaciteiten nog niet heb kunnen beproeven, durf ik hem op voorhand al ‘outdoorgeschikt’ te verklaren.

Facts & Figures

De specificaties van de geteste Defender 110 P400 First Edition uitvoering.

  • Merk: Land Rover
  • Model: 110 P400 Defender First Edition
  • Brandstof: Benzine
  • Exterieur: Indus Silver
  • Interieur: Generfd leder en Robust Woven Textile
  • Prijs vanaf: € 95.595,-
  • Prijs getest model: € 118.170,-
  • Brandstofverbruik: 1 liter / 8,9 km

Video: New Defender & Triumph Scrambler

In “No Time To Die” worden Bond en Madeleine Swann achtervolgd door verschillende Land Rovers en Triumph motoren. Onder deze bolides en motoren de New Defender en de Triumph Scrambler 1200 XE. 

We hebben ze voor het eerst samen getest. Staat de Defender nog steeds aan de top van het 4×4 spectrum en weet de Triumph zowel on- als offroad te overtuigen? Met de redacteuren van James Bond Nederland, Nokia Mobiel en Gearlimits zochten wij het uit!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.