Bij GearLimits kijken wij naar auto’s met altijd kamperen, skiën, mountainbiken, snowboarden en andere outdoor activiteiten in het achterhoofd. Dus een auto die comfortabel is en toch ruimte heeft voor al onze spullen. We moeten ermee de sneeuw in kunnen of er een ruwe zandweg mee kunnen doorkruisen. En het oog wil ook wat. Als ik dan geld uitgeef, dan investeer ik in een auto waar ik warm van wordt.

Afgelopen augustus kreeg ik de Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 4WD Instyle CVT Cleartec mee voor een veertiendaagse roadtrip door Schotland. Deze zou aan bovenstaande eisen moeten voldoen. Ik heb in die twee weken met de auto zo’n 4500 kilometer gereden. Dat lijkt mij een respectabel aantal kilometers om de auto goed te kunnen beoordelen.

Lees hieronder mijn bevindingen over de Mitsubishi Eclipse Cross.

Design

Om met de voorzijde te beginnen. Deze is voorzien van een karakteristieke Dynamic Shield-grille met verchroomde accenten die een 3D effect beogen. Ik ben geen chroom liefhebber, maar moet erkennen dat ik de voorzijde erg stoer vind.

De vormgeving van de Mitsubishi Eclipse Cross is opgebouwd uit strakke lijnen en chroom elementen en met een herkenbare – opvallende – gesplitste achterruit. Persoonlijk moest ik daar zelf eerst even aan wennen, zowel het uiterlijk als vanuit de binnenzijde; hierover later meer.

De Mitsubishi Eclipse Cross is de laatste volledig in eigen beheer ontwikkelde nieuwe auto van Mitsubishi. Sinds 2016 is het merk aangesloten bij de Renault-Nissan-alliantie. Met de compacte ASX en de ruime Outlander is er een gat ontstaan in modellen. De beoogde doelstelling van Mitsubishi met de Eclipse is dat gat te dichten.

In de reclame uitingen zijn vooral Eclipse in de kleur Red Diamond Metallic te zien, maar de Bronze Metallic kleur die wij mee hadden kwam letterlijk goed uit de verf in Schotland.

Interieur

Over de vormgeving en materiaalgebruik ben ik erg te spreken. Centraal op het dashboard staat de head-up display dei eenvoudig is te bedienen.

De zitpositie van de bestuurder is prettig.  Ik ben van bovengemiddelde lengte en heb toch genoeg ruimte over. De zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant, maar daar heb ik gedurende de langere ritten geen last van gehad.

Achterin is er minder hoofdruimte, wat te maken heeft met de aflopende daklijn. En ook is er aanzienlijk minder beenruimte dan voorin, maar dat kan worden opgelost door de verstelbare achterbank te verschuiven. Deze kan 20 centimeter naar achteren worden geschoven. Dat heeft dan weer consequenties voor de bagageruimte. Die wordt dan met 107 liter verkleind; van 447 naar 340 liter. In mijn geval had ik daar weinig last van, daar de Eclipse met een Thule Touring L dakkoffer was uitgerust.

Aan de gesplitste achterruit moest ik even wennen, zowel voor wat betreft design als zicht van binnenuit. Eenmaal gewend aan de ‘balk’ die door je gezichtsveld loopt als je door de spiegel kijkt, merk je dit niet eens meer.

Bediening

De knoppen en schermen zijn duidelijk en hebben een head-up display. Infotainment wordt bestuurd door een touchscreen en een goed ontworpen trackpad-controller in de middenconsole. Mirroring van Apple- of Android-telefoons is standaard om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten.

Rijgedrag

Sportief comfort, zo zou ik het rijgedrag van de Mitsubishi Eclipse Cross willen omschrijven. Een zeer aangename reiswagen die een laag geluidsniveau heeft en soepele demping en vering. Omdat wij een vierwielaangedreven versie bij ons hadden en een aantal malen off-road hebben moeten rijden, voornamelijk op gravel, was het Active Yaw Control-systeem behulpzaam, doordat de aandrijfkrachten naar achteren worden gestuurd op het moment dat de voorwielen grip verliezen.

De Eclipse Cross wordt geleverd met een 1,5 liter turbo-benzinemotor met 163 pk. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard; wij hadden de beschikking over een maar CVT-automaat. Een bijzonder aangename aandrijflijn, met een motor die zowel bij lage als bij hoge toeren krachtig is.

Glen Etive


Bij rustig rijden zorgt de CVT ervoor dat de motor een laag toerental houdt, terwijl de auto versnelt. Zodra je het gaspedaal harder intrapt, zoals bij het invoegen op de snelweg, dan gedraagt de CVT zich als een achttrapsautomaat. Het gaat erg ‘smooth’ zonder rare bijgeluiden en schokkende bewegingen.

Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13, met een flinke dakkoffer, ben ik niet ontevreden.

Features

Het navigatiesysteem ontbreekt. Ideaal; je kunt je eigen navigatie regelen. Ik heb al sinds jaar en dag TomTom op mijn iPhone. Dat heeft veel voordelen, zoals het voorkomen van gehannes met updates of onverwachte abonnementskosten. Ook als de auto verouderd, is het navigatie altijd up-to-date.

Muziek is voor mij een essentieel dingetje. De Instyle uitvoering is voorzien een Rockford Fosgate premium audiosysteem, in samenwerking met Rockford Corporation ontwikkeld. Er moet gezegd; het geluid van de negen speakers rondom met DTS Neural Surround is subliem te noemen.

Verder hadden wij de beschikking over alle mogelijke features die Mitsubishi biedt voor de Eclipse Cross; de Instyle. Hieronder de voor mij belangrijkste features:

Adaptive Cruise Control (ACC)

Op de lange stukken – vooral door Engeland richting Schotland – was ik hier erg blij mee. Met behulp van radardetectie handhaaft het systeem een veilige afstand tussen de Mitsubishi en de voorligger. De ACC reageert goed; zodra een onverlaat onverwachts tussen jou en de voorganger duikt gaat de auto adequaat in de ankers. Niet prettig, wel veilig.

Lane Departure Warning (LDW)

Dit was voor mij een erg welkome feature. Omdat ik gewend ben rechts te rijden wil je – vooral de eerste dagen op de Engelse wegen – nog wel eens de neiging hebben de rijstrook te verlaten. Meteen wordt daarop gereageerd met een waarschuwing in de vorm van een symbool op het display en een geluidssignaal.

Blind Spot Warning (BSW)

Niet nieuw meer, maar wel ontzettend prettig. De radarsensoren in de achterbumper detecteren andere voertuigen in de dode hoek. Zowel links als rechts. In de buitenspiegel verschijnt een indicator als de BSW actief is en het knipperlicht uitgeschakeld. Als het knipperlicht is ingeschakeld en de BSW detecteert een voertuig, dan wordt je gewaarschuwd door de indicator in de buitenspiegel en een geluidssignaal. Ook in Engeland een handige feature.

Prijs

De uitvoering die ik mee had was de Instyle en daardoor nog extra nice-to-haves ten opzichte van de standaard uitvoering zoals, lederen bekleding, stoelverwarming voor én achter, stuurverwarming, panoramisch schuifdak, adaptieve cruise control en een audiosysteem met negen speakers. De Instyle-versie staat in de prijslijst voor 39.490 euro, altijd met CVT-automaat. Onze uitvoering was voorzien van vierwielaandrijving. Hier betaal je 5.000 euro extra voor, maar worth the money als het aan mij ligt.

Conclusie

De Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Di-T 4WD Instyle is een comfortabele, veelzijdige cross-over die onderscheidend genoeg lijkt om positief op te vallen in deze volle markt. Het gat tussen de ASX en de Outlander wordt goed opgevuld met de Eclipse Cross.

Specificaties

Merk:   Mitsubishi
Model: Eclipse Cross 1.5 Di-T 4wd Instyle
Carrosserie: 5-deurs, SUV/Crossover
Transmissie: Automaat
Aandrijving: Voor + Achter
Testjaar: 2018

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.