ISPO 2015, de outdoor-industrie gonst van het vernietigende rapport van Greenpeace, waarin Greenpeace, in het kader van hun Detox-campagne, de outdoor-industrie zwaar bekritiseert vanwege het uitgebreide gebruik van PFC’s in waterdichte membranen en DWR-coatings (duurzaam waterafstotend).

Terwijl de Detox-campagne van Greenpeace gericht is op de textielindustrie als geheel en zich richt op het elimineren van alle gevaarlijke chemicaliën die gebruikt worden in de hele productie keten, is de roep om “milieuvriendelijke” producten wellicht nog schrijnender in de outdoor dan in andere industrieën. Met name omdat de raison d’être van de outdoor-industrie vooral is dat er een buiten moet zijn en blijven om van te genieten om actief in te kunnen blijven.

Het kan daarom niet anders dan dat de verantwoordelijkheid in onze industrie moet worden gevoeld om het duurzame voortbestaan ​​van datzelfde outdoors te waarborgen waar we zoveel van houden.

We springen naar 2018: in onze vele contacten met outdoor-merken hebben we een evolutie gezien van goedbedoelde maar vaak vage mission statemenets en nar platte marketing riekende verklaringen over duurzaamheid tot zeer concrete stappen die zijn genomen om outdoor-geer meer outdoor vriendelijk te maken.

Tijdens de ISPO, de grootste Europese vakbeurs voor de outdoorindustrie, was dit meer dan ooit het geval. Er zijn een paar voorbeelden die we graag willen delen die op een mooie manier illustrereen welke concrete stappen zijn genomen in het produceren van outdoor vriendelijke outdoor gear.

1. Patagonia

Patagonië is op het gebied van duurzaamheid van outdoor gear echt een voorloper geweest en het behoud van de natuur zit in hun DNA. Hun missie:“Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.” Een van de coolste concrete stappen is de “Worn Wear” -tour. Het gaat niet alleen om het produceren van hoogwaardige producten die lang meegaan (op zichzelf al een duurzame gedachte), maar in de Worn Wear-manier van denken gaat het om het repareren van je spullen, zodat je geen nieuwe spullen hoeft te kopen. Zo simpel, maar erg to-the-point. Patagonië heeft ook andere stappen die ze hebben ondernomen (hun Footprint Chronicles zijn fascinerend), maar de Worn Wear campagne die al heel lang loopt is er een die ons opviel.

2. Vaudé

De stappen die Vaudé heeft gezet om outdoor-spullen meer buitenvriendelijk te maken, zijn weer iets anders, en focust met name op material en productie van grondstoffen van gear. Bij ISPO hadden ze echt geweldige display van de stappen die ze hebben genomen en het soort out-of-the-box denken dat ze hebben gedaan met leveranciers om alternatieve materialen te vinden die meer outdoor vriendelijk zijn. En de oogst?

Houtsnippers die worden gebruikt om fleeceproducten te produceren. De Tencel-vezel die ze gebruiken is gemaakt van houtcellulose. Niet alleen is de bron hernieuwbaar, maar ook microvezels die het product verliest wanneer je het bijvoorbeeld wast en in de mondiale waterkringloop wordt gedeponeerd, bevat geen micro-plastics.

EcoPaxx is een plastic afgeleid van plantaardige olie. Gemaakt door DSM van hoofdzakelijk tropische castor bonen. Een voorbeeld van toepassing is het gebruik van EcoPaxx in gespen op rugzakken. Overgelaten aan hun natuurlijke gebroken wit is ook het verven van de gespen niet nodig.

Dons dat groeit aan bomen: als isolatiemateriaal gebruikt Vaudé de Primaloft Silver Insulation Natural Blend. 30% van die blend is de dons die te vinden is in de peulen van de Kapok-boom. De overige 70% komt van PET gerecycleerde Primaloft dons.

3. Bergans of Norway

Dit Noorse outdoormerk heeft zijn missie gemaakt om in 2020 volledig duurzaam te worden en zet met de lancering van zijn Stranda-collectie en vooral in de samenwerking met het Zweedse textielkleurenbedrijf WeAre SpinDye een eerste hele duidelijke stap. SpinDye werkt aan het verminderen van het gebruik van water in de kleuring van textiel. 20% van alle wereldwijde waterverontreiniging houdt verband met het verven van textiel (onderzoek door de Wereldbank). Door heel vroeg in het productieproces op het niveau van de vezelproductie kleur te introduceren, wordt veel minder water en chemicaliën gebruikt en de claim is dat kleuren nog veel langer zullen meegaan.

De Stranda-collectie is een gedurfd voorbeeld van dit proces, sets jassen en broeken zijn in een enkele kleur geverfd, alle onderdelen ervan omdat voor de gehele set dezelfde al gekleurde vezel is gebruikt. Het dons dat in de jas wordt gebruikt, is deels van Re: Down® en PrimaLoft® Gold Insulation Active +, beide ook gerecycleerde producten. De Stranda Down Hybrid Jacket heeft een Gold ISPO Award ontvangen.

4. Haglöfs

Een ander Scandinavisch merk dat een duidelijk Eco-gericht product heeft gebracht, is Haglöfs, dat met het Eco Proof-jack, een ISPO Sustainability Award heeft gewonnen. In deze waterdichte en ademende jas, gebruikt Haglöfs een polyesterlaminaat dat gedeeltelijk is gemaakt van gerecycled materiaal dat ook weer gemakkelijk opnieuw kan worden gerecycled. Daarnaast is de jas zodanig ontworpen en geconstrueerd dat delen van de jas (zoals een ritssluiting) eenvoudig kunnen worden vervangen. Het Eco Proof-jack is ontworpen vanuit een functioneel mode-achtig perspectief met als doel dat het gewoon een goed technisch outdoor product is, maar er ook goed uitziet in een urban omgeving. Wat ik leuk vond aan de gedachte achter deze jas, is dat het enerzijds over materiaalgebruik gaat, en anderzijds om het verlengen van de levensduur van het product.

5. Open Wear

We hebben al eerder wat geschreven over Open Wear. Het is een bedrijf door twee Nederlanders opgezet en is nu gevestigd in Zwitserland. Eind vorig jaar kwam de eerste Open One-collectie op de markt en is gericht op freeriders (skiërs en snowboarders). De 3L jas is een ISPO-prijswinnaar, het Sympatex buitenschaalmateriaal is gemaakt van gerecycled PET (30 PET-flessen gaan in een jasje.)

De drielaagse shell is 100% waterdicht, optimaal ademend en 100% winddicht. En is ook recyclebaar. Open Wear is een start-up, een klein bedrijf en wil ook bijdragen aan een duurzame wereld door de beste keuzes te maken in hun toeleveringsketen, door te kijken naar -en zorgvuldig te kiezen voor fabrikanten die hun idealen en moraal onderschrijven. Check hun site vooral, echt een bijzonder verhaal!

Dit zijn slechts 5 voorbeelden die ons de afgelopen twee dagen opvielen. De lijst is zeker niet compleet, er zijn meer merken die op hun eigen manier werken om verantwoordelijkheid te nemen voor het behoud van onze kostbare natuur. Verschillende merken hebben al, of zijn bezig met het elimineren van PFC’s van hun producten, waaronder Gore, de producent van Gore-Tex.

Als deze voorbeelde iets aantonen is dat de outdoor industrie concrete stappen zet om ervoor te zorgen dat outdoor-gear steeds outdoor vriendelijker wordt. En zoals elke reis die ook maar enigszins de moeite waard is, is elke stap er simpelweg een die leidt naar de volgende.

Heb je coole voorbeelden die je zou willen delen over outdoor-vriendelijk outdoor gear? Laat hieronder een bericht achter. We horen graag van je en breiden onze lijst graag uit!

Geef een reactie