Toen ik werd gevraagd om Komoot te reviewen voor Gearlimits was ik meteen nieuwsgierig. Ik had al eens de app geprobeerd, maar daar was het bij gebleven, omdat ik niet meteen enthousiast was over het gebruiksgemak. Ik gebruikte altijd de routebouwer van Strava en die werkte prima voor mij, tot ik voor het eerst ging bikepacken, op de racefiets. Ondanks dat ik had aangegeven dat ik alleen verharde wegen wilde nemen, stuurde Strava me kilometerslang over onverharde gravelpaden waar – zeker met bepakking – niet te fietsen was. Een routemaker die voortdurend de juiste ondergrond aangeeft, had ik nog steeds niet gevonden, maar Komoot brengt daar verandering in!

Installeren

De app is gratis te downloaden en te gebruiken voor iOS en Android. Voordat je de app kunt gebruiken, moet je wel een account aanmaken. Wil je Komoot ook offline kunnen gebruiken voor navigatie, dan zal je Komoot Maps moeten aanschaffen.

User interface app

Met de app een route maken is toch een beetje behelpen. Het beeld is klein en ik vind het geklooi op een telefoonscherm. Je moet van boven naar beneden scrollen, wil je alle informatie zien.

review komoot app wielrennen
Komoot route plannen app

Het maken van een route doe ik het liefst op mijn laptop: het klikt fijner en het beeld is groter. Links in beeld zie je de verschillende ondergronden en wegtypes, rechts zie je de route. Alles in 1 oogopslag bij de hand.

review komoot app wielrennen
Komoot route plannen website

Route plannen

In de app kun je nagenoeg hetzelfde doen als op de website en de app volstaat wanneer ik snel een route wil maken om over een kwartier op de fiets te springen. Een optie die ik toch regelmatig gebruik en die de app niet heeft is het ongedaan maken van de laatste wijziging. De planner op de website heeft die mogelijkheid wel.

Als je een route maakt, moet je als eerste selecteren welke sport je gaat doen. Met een Premium-abonnement heb je sport-specifieke kaarten. Je kunt dan kiezen tussen kaarten voor wandelen, wielrennen of mountainbiken, waarbij elke kaart de paden en wegen toont die geschikt zijn voor jouw sport. Superhandig, want zo kun je voor het wielrennen bijvoorbeeld zien waar nationale en regionale fietspaden zijn en vooral ook waar ze niet zijn en waar je dus op de weg moet fietsen.

review komoot app wielrennen
Komoot sportspecifieke kaarten

Op basis van de gekozen sport geeft Komoot aan wat voor ondergrond je onderweg tegenkomt. Is de ondergrond ongeschikt, dan laat Komoot zien waar, zodat je de route daar kunt aanpassen. Ook als de weg te steil is of er een voetgangersgebied in je route zit, geeft Komoot dat aan. Bij de eerste paar routes heb ik bewust ongeschikte paden in de route laten zitten, om tijdens het fietsen te kunnen testen of het advies van Komoot klopte en dat was inderdaad het geval.

Een van de Premium opties is het toevoegen van onder andere bezienswaardigheden, fietsenwinkels, drinkwaterpunten en een slaapplaats aan je route. (Wel nog even checken op de website van de accommodatie of er ook een slaapplaats beschikbaar is.)

Op de website van Komoot staan hulpgidsen, waarin niet alleen beschreven wordt hoe je iets doet, maar waar je dit door middel van een animatie ook meteen kunt zien. De hulpgidsen zijn niet beschikbaar in de app.

Navigeren

Navigeren doe ik via mijn Garmin Edge en niet via mijn telefoon. Daar zijn 2 redenen voor:

  1. De batterij van mijn telefoon gaat dan te snel leeg en ik wil mijn telefoon niet op mijn stuur in verband met beschadigingen als ik onderuit zou gaan.
  2. Via de Komoot voor Garmin app in de IQ Store (Garmin) heb ik beide accounts gekoppeld, waardoor ik meteen elke route die ik gemaakt hebt op mijn Garmin kan zien. Het navigeren gaat vervolgens op de manier waarop ik mijn Garmin heb ingesteld. Door het koppelen van Garmin en Komoot, worden mijn gereden ritten direct geüpload naar Komoot. Standaard staan ze op privé en je kunt dan per rit aangeven wie die mag zien.

Mogelijkheden

Voor deze review heb ik Komoot Premium gebruikt. Dit is een abonnement met extra functies, zoals een uitgebreide verzekering, kortingen, extra route-mogelijkheden zoals het toevoegen van accommodaties, bezienswaardigheden, bergpassen etc. zijn beschikbaar in de app en op de site. Fijn voor bijvoorbeeld het plannen van meerdaagse avonturen.

Prijs/kwaliteit

Alle kaartenpakketten (Komoot Maps) zijn eenmalige aankopen zonder terugkerende kosten. Dit betekent dat je één keer betaalt en dat ze voor altijd van jou zijn. Een regio kost €3.99, meerdere regio’s €8,99 en voor €29,99 ligt de wereld aan je voeten met het Wereldpakket. De kwaliteit van kaarten doet niet onder voor bijvoorbeeld de officiële Garmin-kaarten die veel duurder zijn. Met de uitgebreide opties van Komoot heb je echt waar voor je geld.

Review: Komoot App (wielrennen)

Conclusie

De routeplanner app van Komoot, kan exact wat deze moet kunnen en doet dat uitermate goe; een route plannen en ermee navigeren. Wat mij betreft zijn deze in de app goed op elkaar afgestemd. Nog wel wat kleine punten dien aangepast mogen worden, zoals het verschil tussen de interface en routeplannen via de app versus de website, zoals bepaalde mogelijkheden die de website wel biedt maar de de app niet.

RECENSIEOVERZICHT
Installeren
10
User interface (gem. app vs website)
7,5
Route plannen (gem. app vs website)
8,5
Navigeren
10
Mogelijkheden
8
Prijs/kwaliteit
10
Vorig artikelWat je moet weten over de komoot app
Volgend artikelEen tent kopen! Hoe kies ik de juiste?
Gastblogger
Zeg 'fietsen' en je hebt mijn aandacht. In 2015 ben ik na jaren niet gefietst te hebben weer gaan mountainbiken. Inmiddels ben ik verslaafd aan deze mooie sport en alles wat daarmee te maken heeft. Tegenwoordig zit ik ook regelmatig op de racefiets. Als er niet gefietst wordt ben ik te porren voor kamperen, hiken, kajakken en kampvuurtjes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.